Sök:

Sökresultat:

1003 Uppsatser om Estetiska uttrycksformer - Sida 1 av 67

"Ja, det blir en liten klick varje dag!" - Om estetiska uttrycksformer i skolan

Syftet med vår kvalitativa undersökning är att kartlägga Estetiska uttrycksformer i undervisningssammanhang. Vi formulerade följande problemställningar; hur definierar verksamma pedagoger begreppet Estetiska uttrycksformer, hur använder verksamma pedagoger Estetiska uttrycksformer i sin undervisning samt hur uppmärksammar verksamma pedagoger de estetiska lärprocesserna? Genom våra semistrukturerade intervjuer fann vi att begreppet Estetiska uttrycksformer definieras som praktiska moment där motorik och sinne samspelar. Vi fann även att fritidspedagogerna lägger vikt vid elevernas sociala utveckling medan lärarna fokuserar på kunskapsutvecklingen hos eleverna. En gemensam uppfattning hos de verksamma pedagogerna är att de Estetiska uttrycksformerna fördelaktigt kan användas för att främja de olika lärstilarna..

Estetiska uttrycksformer i fritidspedagogens yrkesroll

Det här examensarbetet handlar om vilka olika Estetiska uttrycksformer som fritidspedagoger använder sig av i sin yrkesutövning. Syftet med det här arbetet är att få syn på vilka uttrycksformer som är mer och mindre framträdande i arbetet på fritidshemmen. Följdfrågan blir således vilka är de uttrycksformer som inte får så stor plats och varför det är så. Jag har utfört kvalitativa intervjuer med fyra olika fritidspedagoger från fyra olika fritidshem. De teoretiska utgångspunkterna belyser fritidspedagogens yrkesroll samt hur det kreativa och estetiska arbetet kan se ut. Min slutsats är att bild och formskapande är den mest märkbara estetiska uttrycksformen i fritidspedagogernas yrkesutövning samtidigt som andra estetiska uttrycksformer behöver lyftas fram på ett helt annat sätt än hur det ser ut idag..

Fyra lärares tankar om estetik

Syftet med vår undersökning är att ta fasta på hur lärare förhåller sig till estetiska uttrycksformer i sin undervisning. Våra intentioner är att undersöka vilken inställning verksamma lärare har till estetik och hur de i sitt dagliga arbete förhåller sig till olika uttrycksformer. Vi vill undersöka vilket syfte arbete med Estetiska uttrycksformer har och hur lärarna arbetar med dessa. För att undersöka detta kommer vi genomföra kvalitativa intervjuer med fyra lärare. Vår slutsats är att alla medverkande lärare har visionen och viljan att integrera Estetiska uttrycksformer i sin undervisning men att praktiska hinder och bristande kunskap om Estetiska uttrycksformer begränsar fantasin.

Estetiska uttrycksformer i förskolan - " Så fruktansvärt viktigt!"

Den här uppsatsen handlar om vilka Estetiska uttrycksformer och medier som pedagoger väljer att arbeta med och varför. Syftet med detta examensarbete är att belysa vilka Estetiska uttrycksformer som är mer eller mindre framträdande i förskolan. Detta för att vi som pedagoger medvetet ska kunna skapa en verksamhet där barnen erbjuds möten med varierande Estetiska uttrycksformer. Vi har utfört kvalitativa intervjuer med nio pedagoger, från tre förskolor, för att ta reda på vilken betydelse de anser att arbete med Estetiska uttrycksformer har för att stimulera barnens lärande och utveckling samt förmåga att kommunicera. Under analysen av empirin har vi sett på Estetiska uttrycksformer ur ett socialisationsperspektiv och hantverkstradition, ett utvecklings-perspektiv och personlig uttryckstradition samt en erfarenhetstradition.

Estetiska uttrycksformer i förskolan : Sex förskollärares uppfattning om estetiska uttrycksformer i verksamheten

Syftet med den här studien är att få inblick i pedagogers reflekterande kring Estetiska uttrycksformer. Som frågeställningar har vi haft: Vad inkluderar pedagogen i begreppet Estetiska uttrycksformer? Hur arbetar pedagoger med Estetiska uttrycksformer? Vad vill pedagogerna uppnå för lärande hos barnen med användandet av Estetiska uttrycksformer? Vår ambition har varit att synliggöra förskollärares olika sätt att se på användandet av Estetiska uttrycksformer i förskolan. Till detta har vi valt en kvalitativ metod där vi använder semistrukturerad intervju för att samla in material. Genom intervjuer med sex förskollärare försökte vi synliggöra deras tankar och reflektioner kring arbetet med Estetiska uttrycksformer i förskola.Resultatet visar att det finns olika sätt att se på Estetiska uttrycksformer och dess användning i förskolan.

Estetiska uttrycksformer i skolan : En studie om lärarens och elevers syn på estetiska uttrycksformer och hur pedagoger använder sig av olika uttrycksformer i sin undervisning.

Syftet med studien är att utifrån två skolor lyfta lärares och elevers syn på betydelsen av Estetiska uttrycksformer som hjälpmedel i undervisningen och hur lärare planerar sin undervisning. Den empiriska undersökningen genomfördes i två olika skolor genom kvalitativa intervjuer med lärare och elever. Resultatet av vår studie visade att lärare till viss del använder Estetiska uttrycksformer i sin undervisning. Lärarna skulle vilja använda sig mer av Estetiska uttrycksformer, men känner sig osäkra i sin egen förmåga och hur de kan ta in det estetiska i undervisningen. Resultatet av elevernas intervjuer visar att de upplever undervisningen i skolan som tråkig och de skulle vilja ha mer av estetiken i skolan.

"Estetiska uttrycksformer för att lära?" : Med fokus på språkliga aspekter inom matematiken

Denna studie syftar till att undersöka 10 lärares och pedagogers föreställningar om betydelsen av Estetiska uttrycksformer för lärande och begreppsuppfattningen i matematik hos elever och barn. De forskningsfrågor som präglar studien är vad som lärarna anser vara utmärkande för Estetiska uttrycksformer, hur de ser på sambandet mellan Estetiska uttrycksformer och lärande och utvecklingen av begreppsförståelse inom matematiken. För att få svar på dessa frågeställningar har lärarna intervjuats. Resultatet visar på att de intervjuade lärarna och förskolepedagogernas medvetenhet och uppfattningar inom området skiljer sig åt markant. Då svenska skolan ska implicera ?en skola för alla? blir denna studie värd att begrunda, om inte väsentlig för lärandets förutsättningar.Nyckelord: aktiviteter,.

Multikulturella ideal eller assimilerande praxis? : En analys av svensk integrationspolitik i relation den europeiska diskursförskjutningen.

Syftet med den här studien är att få inblick i pedagogers reflekterande kring Estetiska uttrycksformer. Som frågeställningar har vi haft: Vad inkluderar pedagogen i begreppet Estetiska uttrycksformer? Hur arbetar pedagoger med Estetiska uttrycksformer? Vad vill pedagogerna uppnå för lärande hos barnen med användandet av Estetiska uttrycksformer? Vår ambition har varit att synliggöra förskollärares olika sätt att se på användandet av Estetiska uttrycksformer i förskolan. Till detta har vi valt en kvalitativ metod där vi använder semistrukturerad intervju för att samla in material. Genom intervjuer med sex förskollärare försökte vi synliggöra deras tankar och reflektioner kring arbetet med Estetiska uttrycksformer i förskola.Resultatet visar att det finns olika sätt att se på Estetiska uttrycksformer och dess användning i förskolan.

Estetik i samband med språkutveckling En studie om sambandet mellan estetiska uttrycksformer och språkutveckling hos barn med svenska som andraspråk

I det här examensarbetet har vi på två olika förskolor undersökt hur pedagoger förhåller sig till Estetiska uttrycksformer i samband med språkutveckling hos barn med svenska som andraspråk. Syftet med detta arbete är att undersöka om och hur yrkesverksamma pedagoger arbetar, och säger sig arbeta, med Estetiska uttrycksformer i samband med språkutvecklande aktiviteter hos barn med svenska som andraspråk. I vår undersökning har vi valt kvalitativ metod i intervjuer och observationer. Vi genomförde sammanlagt tre observationer och fyra intervjuer. Det sociokulturella perspektivet är den grundteori vi utgår ifrån då vi talar om barns språkutveckling och de Estetiska uttrycksformernas betydelse.

De estetiska uttrycksformerna i förskolan - vad kan KME- förskollärare tillföra?

Syftet med vår studie var att undersöka KME-förskollärarens kompetenser i arbetet med de Estetiska uttrycksformerna. Vi var intresserade av att undersöka om dessa kompetenser skiljde sig från förskollärare utan KME som huvudämne. Därför ställde vi oss frågorna om hur och varför KME-förskollärare, respektive förskollärare utan KME som huvudämne, arbetar med de Estetiska uttrycksformerna. Vi har utfört kvalitativa intervjuer med sex förskollärare, tre med och tre utan KME som huvudämne. Det empiriska materialet har vi analyserat utifrån följande teoretiska begrepp: Återskapande, omskapande och nyskapande, Estetiska uttrycksformer utifrån intryck och uttryck, multimodalitet, Estetiska uttrycksformer som ett sätt att uttrycka sig på samt Estetiska uttrycksformer för att stärka individen.

Estetiska uttrycksformer i mångkulturella förskolor

Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärares ser på och reflekterar kring Estetiska uttrycksformer i mångkulturella förskolor. Genom åtta intervjuer med förskollärare verksamma i förskolor i vad som klassas som mångkulturella områden, vill denna studie belysa hur förskollärare ser på barns kulturella bakgrund i relation till hur barnen förhåller sig till Estetiska uttrycksformer. Men även vilket syfte förskollärare har att använda Estetiska uttrycksformer i arbetet med barn med olika kulturell bakgrund. Studiens ställs mot litteratur som behandlar olika perspektiv på estetik och lärande i mångkulturella sammanhang samt tidigare forskning som berör de frågeställningar studien utgår ifrån.Resultatet visar på att förskollärarna i studien anser att barnens olika kulturer har betydelse för hur de förhåller sig till de Estetiska uttrycksformerna. Dock arbetar de aktivt för att integrera barnens skilda kulturer och genom de Estetiska uttrycksformerna ge möjlighet för barnen att uttrycka sig på andra sätt än genom det talade språket..

Estetiska uttrycksformer i förskola och förskoleklass : Pedagogers uppfattningar om bild, drama, musik och rörelse

Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolelärare i förskolan och i förskoleklassen ser och reflekterar på sitt arbete med Estetiska uttrycksformer och i vilket syfte de använder dessa i sina verksamheter. Genom tio intervjuer med förskolelärare i förskolan och i förskoleklassen har vi försökt att synliggöra deras tankar, uppfattningar och erfarenheter med arbetet med de Estetiska uttrycksformerna. Litteraturen som vi har använt oss av har handlat om estetikens framväxt, estetik som begrepp, teorier och tidigare forskning som berört vårt ämne. Några slutresultat som vi har kommit fram till är att många av pedagogerna som vi har intervjuat har använt sig av Estetiska uttrycksformer mer medvetet som en metod för att lära barn andra färdigheter än att utveckla de enskilda Estetiska uttrycksformerna. Vi har även sett att pedagogerna i förskolan och förskoleklassen tycker olika vad gäller möjligheter och hinder i arbetet med de Estetiska uttrycksformerna.

Estetikens betydelse : en studie som belyser estetiken i förskolan och grundskolans tidigare år

Vi har genomfört en studie om Estetiska uttrycksformer i förskolan och grundskolan. Syftet med denna undersökning är att belysa estetiska lärprocesser i förskola och skola ur ett barn/elev- och lärarperspektiv samt ta del av lärarnas och barnens/elevernas tankar om estetik och Estetiska uttrycksformer. Vårt intresse för lärandet via estetiken samt språkutveckling har avgjort valet av innehåll i denna studie. De metoder vi använde i vår studie var barn och elevsamtal, observationer och intervjuer. Resultatet visade att alla barn tycker att Estetiska uttrycksformer är roligt och att kreativiteten gör förskolan och skolan rolig.

Estetik och estetiska uttryckformer i förskolebarns lärande och utveckling : Varför är estetiska uttrycksformer viktiga för förskolebarn?

Titel:Estetik och Estetiska uttrycksformer i förskolebarns lärande och utveckling ? Varför är Estetiska uttrycksformer viktiga för förskolebarn? Examensarbete utbildningsvetenskap inom allmänutbildningsområde, 15 hp, Uppsala universitet, höstterminen 2012.Denna studie syftar till att undersöka fem förskollärares tolkningar av begreppet estetik. Dessutom deras föreställningar om användningen av Estetiska uttrycksformer. Forskningsfrågor som behandlats är Hur tolkar pedagogerna begreppet estetik? Vilket samband ser de mellan Estetiska uttrycksformer och barnens lärande, samt På vilka sätt och i vilka sammanhang använder de estetiska uttrycksmedel i barnens lärande och utveckling?Nyckelord: estetik, Estetiska uttrycksformer, lek, fantasi, kreativitet, lärandeFörfattare: Nafisa Rahman Bonna, 2012htTitel:Estetik och Estetiska uttrycksformer i förskolebarns lärande och utvecklingEstetik och Estetiska uttrycksformer i förskolebarns lärande och utveckling ? Varför är Estetiska uttrycksformer viktiga för förskolebarn? Examensarbete utbildningsvetenskap inom allmänutbildningsområde, 15 hp, Uppsala universitet, höstterminen 2012.Denna studie syftar till att undersöka fem förskollärares tolkningar av begreppet estetik.

Estetiska uttrycksformer i förskolan för skapande av relationer till naturen

Syftet med denna studie är att beskriva och utveckla kunskap om barns upplevelser av estetiska lärprocesser inspirerade av naturen. Studiens frågeställningar är: Hur kan Estetiska uttrycksformer bidra till att barns upplevelser synliggörs? På vilket sätt kan Estetiska uttrycksformer skapa relationer till naturen för förskolebarnen?I bakgrunden beskrivs verksamheten vid Spiras förskola som inspireras av Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Även begreppen barns perspektiv och barnperspektiv definieras. Vidare är det Estetiska uttrycksformer och naturens betydelse som diskuteras eftersom dessa är utgångspunkter för studien.Studien är kvalitativ med en fenomenografisk ansats, vilken beskriver människans uppfattningar av olika fenomen.

1 Nästa sida ->